Allmänna försäljningsvillkor - Privat

Som privatkund på www.theofils.se omfattas du av konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen och distansavtalslagen. Giltig från och med 2014-03-01.

Vem tillämpas av villkoren
Upprättande av avtalet
Pris och betalning
Frakt- och leveransinformation
Outlöst försändelse
Ångerrätt
Reklamation
Support/Kundtjänst
Personuppgifter

Vem tillämpas av avtalet
Theofils allmänna försäljningsvillkor för privatkunder gäller från och med ovan angivet datum och är speciellt framtagna för att gälla icke-företagskunder. För företagskunder gäller separata villkor, se ”Allmänna försäljningsvillkor - företagskunder”. Varorna som presenteras på Theofils hemsida utgör Theofils webbsortiment. Vid eventuella skillnader på produktinformation och priser som anges i Theofils butiker är det informationen på hemsidan som gäller. De allmänna försäljningsvillkoren gäller endast kunder inom Sverige. Vi tar inte emot webbordrar för leverans utanför Sveriges gränser. Vi ingår heller inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Upprättande av avtalet
Du kan beställa på de sätt som beskrivs på www.theofils.se. Beställningen är inte giltig om Theofils AB inte kan fastställa din bostadsadress. I enskilda fall kan Theofils AB neka en beställning.  Avtalet upprättas samtidigt som Theofils AB bekräftar din beställning.

Pris och betalning
Priserna på www.theofils.se PRIVAT är angivna i svenska kronor och visas inklusive moms.

Theofils AB förbehåller sig rätten att ändra priser på hemsidan utan föregående avisering.  Mellan Theofils och kunden gäller avtalat pris om inget annat överenskommits. Som privatperson ges möjlighet att betala med kreditkort. Theofils samarbetar med Payex som erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard. Payex är certifierade enligt PCI-standard vilket betyder säker hantering av kortinformation, all information är således krypterad enligt gällande standard och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas av Theofils. Payex betalväxel använder 3D-secure som är en global säkerhetsstandard, framtagen av VISA och Mastercard.

Vid orderläggning skickas en orderbekräftelse via e-post. När ordern är packad och levereras från Theofils lager skickas ytterligare ett e-postmeddelande ut till kunden, denna gången med ett kollinummer som gör det möjligt att följa sitt gods. Undantag gäller dock gods som levereras med brev, dessa går inte att följa eftersom de inte tilldelas något kollinummer. Det går även att klicka sig in på Schenkers egna sida för att söka efter godset: http://www.schenkerprivpak.se/log-pr-se/start/sokpaket.html

Frakt- och leveransinformation
Frakt tillkommer på samtliga ordrar om inget annat anges eller såvida du väljer att hämta ut dina varor i någon av våra butiker i Jönköping, Stockholm och Malmö. Theofils använder tre olika leveranssätt beroende på godsets storlek:

1. Enhetsfrakt 89 kr på ordrar som går att skicka med Schenker Privpack, vilket innebär varor upp till 20 kg och med en maxlängd på 1,2 m. Dessa skickas till närmaste Schenkerombud (finns ca 1600 i Sverige) och en sms-avisering går ut när kunden kan hämta paketet. Om kunden inte angett sitt mobilnummer skickas aviseringen via brev. Godset förvaras hos ombudet i 14 dagar från och med att det mottagits. Därefter skickas det tillbaka till Theofils. Läs mer om outlöst försändelse nedan.
2. Hemkörning 600 kr för ordrar som överstiger storleksgränsen för privpack. Godset levereras efter avisering hem till den adress som angetts. Hit hör bland annat högskåpsutdrag och karuseller. 
3. Hemkörning special 800 kr för skrymmande gods som överstiger längden 2 meter. Hit hör bland annat skenor och olika längder.

Vid frakter utanför Sverige gäller annan taxa. Kontakta orderavdelningen för mer information.

Alla varor levereras normalt inom 2-5 arbetsdagar från det att vi mottagit beställningen. Undantag gäller artiklar av typen beställningsvaror som har längre leveranstid. Vid längre leveranstid än 5 dagar upplyses kunden om detta i kassan. Då har kunden möjlighet att avbryta köpet. Om Theofils inte levererar inom avtalad tid ska kunden utan dröjsmål informeras om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leveranstidpunkt. Kunden har då rätt att häva köpet utan kostnad.

När godset lämnar Theofils går det ut ett leveransbesked via epost till kunden, som då kan följa godset genom att klicka på länken i det epostmeddelande. Undantag gäller dock gods som levereras med brev, dessa går inte att följa eftersom de inte tilldelas något kollinummer. Har kunden valt att hämta sina varor i butik skickas en SMS-avisering ut när varorna finns att hämta.

Om beställda artiklar saknas på lager förebehåller vi oss rätten att annullera ordern. Då detta sker görs en återbetalning av det totala ordervärdet in på kundens betalkort.  Theofils gör ingen återbetalning till något annat kort än det som användes vid köptransaktionen.

Här kan du söka ditt närmsta Schenker ombud!

Outlöst försändelse
För försändelser som ej lösts ut hos våra ombud utan går till retur till Theofils, debiteras köparen en avgift på 300: - inklusive moms för att täcka Theofils transport- och administrationsavgifter. Ej utlöst paket räknas inte som hävning av ditt köp.

Ångerrätt
Enligt distansavtalslagen har du som privatkund alltid 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit varan. Under denna period har du en ångerrätt som innebär att du har möjlighet att utan några förpliktelser från din sida, bortsett från transportkostnaderna, skicka tillbaka de artiklar du mottagit. Du ska i så fall kontakta Theofils och sedan skicka tillbaka varorna. Packa även ned medföljande följsedel i returen. På så vis kan vi snabbare behandla din retur och du får snabbare tillbaka pengarna på kontot. Vid utnyttjad ångerrätt sker återbetalning inom 14 dagar från det att du meddelat Theofils att du vill returnera varan. Om Theofils bedömmer att värdet på varorna har minskat gäller avdragsrätt, vilket innebär att konsumenten får tillbaka mindre pengar än vad han eller hon ursprungligen betalat för varan. Du får själv stå för fraktkostnaden samt risken för varan fram tills den anlänt. Förpacka varorna väl, lämpligen i samma emballage som den levererades i och skicka till:

Theofils AB
Mogölsvägen 26
555 93 Jönköping

Glöm inte skicka med följsedelen! Om du väljer att skicka varorna med brev så kan du istället returnera till vår boxadress som är Box 1009, 551 11 Jönköping.

Här kan du läsa hela konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen och distansavtalslagen. Observera att ångerrätten ej är tillämplig för företagskunder.

Reklamation
Är varan skadad eller trasig gör du en reklamation till Theofils inom skälig tid. Kunden har reklamationsrätt upp till tre år. Varan ska emballeras väl och skickas tillsammans med retur-/reklamationssedel som Theofils skickar ut. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av Theofils men om varan visar sig vara ofelaktig debiteras kunden i efterhand, se nästa stycke. Theofils ansvarar inte för transportrisken vid returfrakt. Transportskada bör anmälas samma dag som du tar emot leveransen. Anmälan görs till Schenker och till vår orderavdelning telefon 010-178 13 00. Ange alltid på vilket sätt du anser att varan är felaktig. Vid reklamationer kontakta Theofils på telefon 010-178 13 00, alternativt maila info@theofils.se

Theofils kontrollerar insända varor i enighet med din felbeskrivning, det är därför viktigt att den är så utförlig som möjligt. Om varan visar sig vara felfri debiteras en avgift om 300:- inklusive moms för att täcka Theofils kostnader för returen. Vid tvist hänvisar vi till ARN (Allmänna reklamationsnämnden), vi följer alltid deras rekommendationer.

Support/Kundtjänst
Vid frågor som rör vår E-handel eller våra produkter ring 010-178 13 00 eller maila info@theofils.se. Då ser vi till att du får kontakt med rätt person som hjälper dig i ditt ärende. Se våra öppettider under fliken ”Om oss” på hemsidan.

Personuppgifter
Theofils AB är personuppgiftsansvarig för de uppgifter som lämnas i samband med att du handlar i vår E-handel. Uppgifterna lagras endast på själva ordern och sparas i sju år enligt bokföringslagen. Theofils följer GDPR, läs vår integirtetspolicy här.