2017-09-29

Trendspaning på Interzum

Den 16-19 maj besökte Theofils branschens största fackmässa Interzum i Köln, vilket blev ett tillfälle att träffa leverantörer, kunder och få inspiration. Det är en mässa som besöks av över 57 000 personer och med ca 1 500 utställare från över 50 olika länder. Förutom materialval och funktion syns nu även en trend att företag lyfter fram sitt samhällsansvar, något som lär bli än mer aktuellt i framtiden.

Till Interzum åker företag som verkar inom snickeri- eller inredningsbranschen. Det är den största mässan för beslag och övrigt material till snickeri- och möbelindustrin. Theofils är på plats varje år för att spana in trenderna och utvecklingen som sker i branschen. Inom beslagsbranschen är det verkligen detaljerna som gör skillnad och här drivs utvecklingen främst av materialval och funktioner. Men här har också
samhällsperspektivet blivit allt mer viktigt och det pratas om begrepp som CSR, det vill säga Corporate Social Responsibility. Begreppet syftar till hur företag påverkar samhället såväl ekonomiskt som miljömässigt eller ur ett socialt perspektiv. CSR är något som vi själva jobbar aktivt med.

– Detta lär bli en punkt att återkomma till och vi på Theofils vill självklart visa att vi har ett samhällsengagemang och omvärldstänk säger Anders Ledtje, säljchef industri. Bland annat pågår kontroller av våra fabriker i Asien och vi tar fram byggvarudeklarationer för att garantera bra materialval i våra beslag. Byggvarudeklarationerna kommer även vara underlag för Sundahus miljödata berättar Anders.

När det kommer till just materialval syns en tydlig trend åt det mörkare hållet på Interzum. Antracitgrå är en färg som återfinns i flera montrar där både skåp- och lådinredning, luckor och andra beslag har inspirerats av den mörkare färgskalan. Theofils samarbetspartner Kesseböhmer släppte nyligen det populära  hörnskåpsutdraget Le Mans i bfärgen antracit, vilken var en av nyheterna som visades upp på mässan.

Trendspaning på Interzum

Fortfarande är mässing en stående trend, framför allt inom produktgruppen handtag där vi också ser att rustika handtag i antik look kommer tillbaka. Men även porslinsknoppar i 20-tals stil har fått ett uppsving den senaste tiden. Sist men inte minst är läderhandtagen fortsatt mycket populära i både kök och badrum.

Även för Blum går trenderna åt det mörkare hållet och en av de senaste nyheterna från Blum är deras dämpade gångjärn som nu finns i färgen Onyxsvart. I temat grått finns också lådsystemet Legrabox i den stilrena kulören Oriongrå som med sin kreativa design gör det enkelt att följa aktuella trender. Patrik Legrell, VD på Blum berättar att designen är viktig för ögat men minst lika viktigt är funktionen.

– På Interzum i år fokuserade vi på att lyfta fram funktioner som gör köket mer användarvänligt säger Patrik. Vi visade bland annat klaffbeslaget Aventos HK som är kompakt och nätt i sin design vilket gör det mycket enklare att montera och justera och har dessutom integrerad öppningsvinkelbegränsare berättar han.

När det kommer till belysning är det fortfarande LED-tekniken som fortsätter att utvecklas och förbättras. Fortfarande är spotlights det som säljs mest men ledstripes under bänkskivan eller vid sockeln blir allt mer vanligt. Som en helhetsleverantör till bland annat köksindustrin vill Theofils kunna erbjuda ett brett sortiment av belysning. Inklusive alla tillbehör som dimrar, kopplingar och transformatorer. Interzum är en bra
mässa för att se vad som är på gång inom belysningsbranschen och vi ser till att alltid ha det senaste på lager.

Med inspiration i bagaget ser vi nu fram emot en spännande höst med ännu mer produktutveckling och vi garanterar att sortimentet kommer att fyllas på med trendiga och funktionella nyheter.